UPPDRAG: Få busschaufförer att vilja jobba på Bergkvarabuss - en av Sveriges ledande leverantörer av kollektivtrafik.
PROBLEM: Chaufförerna inte känner sig sedda. Vi passagerare verkar ha glömt bort att busschaufförer är människor som skjutsar oss dit vi ska. Mobiler, hörlurar och tankar på annat håll gör att de allra flesta bara kliver på bussen utan att ens säga hej. Tänk vad tråkigt att ha ett jobb där man varje dag möter hundratals människor, men knappt får ett enda hej.
INSIKT: Även om kollektivtrafiken är offentligt upphandlad med strikta förhållningsregler gällande arbetsförhållanden mm, kan Bergkvarabuss använda extern kommunikation för att göra arbetsdagen lite bättre för sina nuvarande chaufförer.
LÖSNING: Länge leve hejet - en folklig och varm 360-kampanj som syftar till att uppmärksamma de busschaufförer som varje dag går upp på morgonen för att skjutsa oss.
Uppdrag från Bergkvarabuss under pitchprojektet på Berghs.
Reklamfilm, lång och kort
Annons i dagstidning
Sponsrade Instagram-inlägg under rusningstid
Och så en sista påminnelse i appen!
Radio, köpt redaktionellt innehåll i morgonradion
Team: Irma Lokrantz, Jonatan Ahlin, Josefina Norén och Smilla Luuk.